“الجري للمتاعيس”.. تفاصيل 48 ساعة حزينة في حياة الإعلامية مي حلمي والمطرب محمد رشاد

كتبت: منار محمد

غابت الإعلامية مي حلمي، على مدار الساعات الماضية، عن الساحة الإعلامية بعد إلغاء زفافها على المطرب محمد رشاد، لكن الأمور لم تمر هادئة بعد إعلان الإعلامية ريهام سعيد خبرًا أحزن الكثير حول الحالة الصحية لـ”مي”، مؤكدة أنها تعرضت إلى صدم ترتب عليها انتقالها فورًا إلى المستشفى- وذلك طبقًا لمصادر موثوق منها بشدة على حد قول مقدمة برنامج صبايا.

وتداول العديد من رواد موقع التواصل الاجتماعي، صورًا لفتاة في المستشفى، تمتلك شعر أشقر، مدعين أنها لـ”مي”، بعدما تعرضت لشبه جلطة في القلب.
ونشرت مريم عادل، الصديقة المقربة من الإعلامية مي، الصورة المزيفة التي تداولها البعض لـ”مي”، قائلة: ” ارجوكوا كفايه بوستات وكومنتات سخيفه ارجوكوا كل واحد يخليه فى حياته ويسيب حياه غيره ارجوكوا كفايه اسئله واجوبه وفتي وكلام فارغ ارجوكوا كفايه”.

وأضافت: ارجوكوا ادعوا لمي ربنا يقومها بالسلامه لو سمحتوا كل اللي يشوف البوست ده يعرفها او ميعرفهاش يدعيلها لو سمحتوا”.

ولم يمر الكثير من الوقت، إلا وخرج محمد رشاد عن صمته، ليرد على ما قالته الإعلامية ريهام سعيد في برنامجها “صبايا”، الذي تقدمه حديثًا على قناة “الحياة”، قائلًا: “” الأستاذة الإعلامية الفاضلة، ريهام سعيد.. أولًا اسمي وحياتي الخاصة والعامة لا تعنيكي في شيء، ومسمحش إنك تصوريني في صورة الإنسان المستهتر بمشاعر الإنسانة اللي بحبها أو بينا شيء محترم”.

وأضاف عبر حسابه الرسمي على “انستجرام”: “محصلش بينا نصيب لخلافات خاصة بينا قبل أي حد كائنا من كان، والقرار بخيره أو بشره عائد علينا أولًا وأخيرًا، قدر الله وما شاء فعل، إن لم يشأ لم يكن وإن شاء قد كان”.

وتابع رشاد: “ثانيًا المصادر الموثوقة اللي قالتلك إن مي جالها جلطة في المخ، موصلتش لحضرتك إنها كانت معايا أثناء عرض الحلقة بتاعتك، بنحاول نوصل لحل يرضي أطراف الخلاف اللي حدث يوم زفافنا، ومكنش ولله الحمد عندها جلطة في المخ بعد الشر عنها، وعن أي شخص معتقدش هتوصلك لأن مصادرك يا أستاذة يا كبيرة ضعيفة”.

واردف: “ثالثًا ودا الأهم مي بالنسبالي أكبر من كل الكلام اللي بيتقال وهيتقال، لأن بينا عشرة وسنين شوفنا فيها حلو ووحش، ولو حضرتك كلمة الكرامه لا تعنيلك شيء فأنا كرامتي وكرامة أهلي تعنيلي جدا وتهمني بعيدا عن كل المهاترات اللي تم نشرها الأيام اللي فاتت، وأنا احتراما لايام ومشاعر بينا محبتش اتكلم ولا هتكلم لأن مي سواء كانت شريكتي فالحياة أو لا بنصيب وقدر الله تعنيلي كتير جدا”.

واستكمل: “اتمنى تتأكدي من مصادرك وأخبارك قبل ما تتناولي أعراض وحياة الناس الشخصية لأن بفضل الله أنا أهلي ربوني كويس وعرفوني الأصول والشهامة والأخلاق والكرامة قبل كل شيء”.
وردت الإعلامي ريهام سعيد، على ما قاله رشاد، في بيان رسمي لها، قائلة: “أنا في حالة من الصدمة من تصرحاتك، لأن الصحافة بتتكلم من 3 أيام ومقررتش ترد غير عليا مع اني الوحيدة اللي متكلمتش عن سبب الانفصال لأنه خاص بيك”.

وأضافت: “ثانيًا مفيش حاجة اسمها حياة شخصية لشخصية عامة وهي دي الضربية، وبالرغم من علمنا بالموضوع يوم الأحد ماذعناش حرف لحد ما الصحافة اتكلمت ومي دخلت المستشفى ولحد ما كلمتها وقالت هتتكلم عن الموضوع في برنامجي”.

وتابعت: “ثالثًا حضرتك قمت بتأليف سيناريو أن أنا قلت انك تخليت عنها ممكن يكون أحساسك لكن أنا مقولتش حاجة شبه كده حتى، أنا قلت بتمنى تكونوا اتصالحتوا”.

وأردفت ريهام: “رابعًا أنا مقولتش اني بتكلم عنها مش عنك لأن البنت دايمًا بتتأثر بإلغاء الفرح أكتر من الرجل.. استاذ محمد رشاد الـ5 دقائق اللي اتمنيت فيهم الشفاء لزميلة ما يجوش حاجة جنب الأخبار اللي على المواقع، ما تاخدش ريهام كبش فدا وركز في مرض خطبيتك وإلغاء زواجك”.

الصراع الذي وقع بين المواقع الأخبارية والبرامج التليفزيونية، على نشر أخر تطورات زواج الثنائي مي حلمي ومحمد رشاد، والردود المتبادلة بين مقدمة برنامج “صبايا”، ورشاد، دفع مي للخروج من حالة الصمت، كاشفة حقيقة مرضها.

وقدمت مي الشكر إلى كل زملائها، قائلة: ” الحمد لله أنا مجاليش جلطة مجرد ضغط نفسى وانسداد فى الشعب الهوائية بسبب اللى حصل وده وارد بين أى طرفين ، ومشاكل حياتنا تخصنا لوحدنا واحنا قادرين نحلها بكآفة الطرق”.

وأضافت عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “تويتر”: ” مش هطلب منكم غير الكلمة الطيبة وزى ما بيقولوا العروسة للعريس والجرى للمتاعيس”، ناشرة صورة تجمعها بالمطرب رشاد.

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى