فن

شاهد.. سارة عبد الرحمن ترتدي “توب” مصنوع من 30 كيس بلاستيك

كتبت – منة الله حسام :

تأنقت الفنانة سارة عبد الرحمن خلال مشاركتها في مهرجان الجونة السينمائي، وظهرت وهي ترتدي “توب” مصنوع من أكياس بلاستيكية تم إعادة تدويرها.

نشرت “عبد الرحمن” من خلال حسابها الشخصي على موقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك” صور لها بالتوب وعلقت عليها قائلة “مصر تنتج ١٢ مليار كيس بلاستيك في السنة..و١-٥ ٪‏ من العدد ده بس بيعاد تدويره.. الباقي بيفضل مدة طويلة في قوالب القمامة ومع الشمس بيطلع مادة سامة اسمها الميثان اللي بيضر الإنسان وبيجبله أمراض منها السرطان.. أو بيستقر في البحر أو الصحراء عشان يهدد الثروة الحيوانية، في الغردقة مثلا شعاب مرجانية بتموت وتتدمر بسبب الأكياس البلاستيك. القمامة كارثة محتاجين نعرف عنها أكتر عشان نبتدي نعمل أي حاجة تنقذ الموقف زي مثلا إعادة التدوير”.

وتابعت “حاجة زي كده اكيد مش هاتتحل بين يوم وليلة وأكيد برضه مانعرفش نمشي بالشكل الـ perfect عشان نصلحه بس اهو بنحاول ناخد خطوات صغيرة.. فمبسوطة اقول ان اللي انا لابساه ده معمول من ٣٠ كيس بلاستيك معاد تدويرهم. Upfuse براند مصري بيصنع شنط من أكياس البلاستيك كمشروع ينشر الوعي للحفاظ على البيئة. هما عادة بيصنعوا شنط لكن رحبوا بفكرة تنفيذ التوب ده مخصوص، اللي صممته الموهوبة جدا إزميرالدا رضوان”.

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق