محافظات

اهمال محافظه الجيزه في ترصيف وتجديد الرصف و عدم غلق المحلات المخالفة

كتب – محمد السماحي

 

مخالفات في محافظة الجيزه في كل مكان ناس تبني وناس بتهدم رؤساء الأحياء في قمة الضعف، الأكشاك جنب بعض في حي الدقي عند المطافي عدد من الأكشاك جنب بعض اكنهم اخوات وايجار الكشك للمستاجر ٦٠٠٠ جنيه.

معظم الكافيهات والمحلات غير مرخصه ولا أحد يسأل، يتشمع المحل وتاني يوم يتفتح ويدفع ٥٠ جنيه، والكل ينسى شارع العراق بالمهندسين محلات عصير وكشري في شقه ايجار قديم مستاجر فتح الشقة محلين ومحدش سال في حد، واللي رخصه يضايقوه عشان ….. الزباله، في معظم الميادين الرئيسيه والاحياء الراقية والشعبي،ه شارع دمشق بالمهندسين ميدان فيني الدقي بجوار سفارة شارع المرور صف اكشاك مخالفه فيصل واهمال الرصيف.

بعض من اصحاب المحلات بيعمل بلاط علي الرصيف قدام المحل علي حسابه والمحافظه متجاهلة الوضع الجمالي وترصيف واعاده تجديد وبناء رصف في بعض الشوارع قليل جدًا جدًا، مدخل الهرم السياحي بيعدو من هناك ويشوفه منظر رصيف مهمل تمامًا اكن مافيش سياح بتيجي وبتشوف الاهمال وبتنقله للخارج.

تقوم الشرطة بجميع الادوار من اجل الحفاظ علي الوطن والمنظر الجمالي المرور المفروض يرسم بعض الطرق الغير المجهزه ومجدده من المحافظه طيب ايه الحل عشان التعاون المزدوج من اجل مصر وجمالها وتشجيع السياحه.

معظم كافيهات اكتوبر والمهندسين والهرم وجامعه الدول وبعض الكافيهات في الحارات واخده نص الشارع وعاملين قاعده اكن مافيش اي مسؤل يتكلم ياساده تعاونو مع سياده الرئيس الوطني المخلص وحبه بلدكم ومحافظتكم واعمله افكار، مش تروح لمركب علي النيل معروفه تشيل لافتة علي الواجهة في مركب سياحي كبيره وفيها سياح ومنظر جمالي جميل وسايب كل هذه المخالفات.

أتمني الرد والعمل من اجل مصر، حفظ الله شرطه وجيش وشعب مصر.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى