سارة نخلة: الغارمات بيتعاملوا مع التبرعات كسبوبة.. وعندهم ثلاجة مش في نص بيوت مصر

علقت الفنانة ومقدمة البرامج سارة نخلة على التبرع ومساعدة الغارمات في سبيل زواج بناتهن في سن صغير أو التباهي أمام المجتمع موضحة رفضها لمساعدتهن وأن هناك من هم أولى بالمساعدة، قائلة: “بعض الناس بتاخدها سبوبة”.

وأوضحت سارة نخلة خلال برنامجها “فيس أوف” على شاشة قناة “هي”: انا ضد التبرع للغارمات، طالما انتي قادرة تتجوزي وتتفشخري قدام عريسك، كنت بسأل سؤال قبلة كدة لكل بنت ولكل ولد ازاي تحطي راسك على المخدة وانتي مامتك محبوسة واتهاجمت”.

وكشفت نخلة عن سبب رفضها لهذة الفئة من السيدات معبرة عن غضبها من فتاة تحتاج مساعدة من بعض الفنانين قائلة: “رحنا زيارة لبنت متجوزة و والدتها من الغارمات، عندها في البيت شاشة وبلاي ستيشن مش في بيتي دة غير التلاجة اللي مش موجودة في نص بيوت مصر قولتلها روحي بيعي التلاجة دي وخرجي مامتك، في ناس أولى اننا نساعدهم، في ناس جهزوا بحاجات بسيطة ومقدرتش توفي الملبغ دول اولى بالمساعدة، على قد لحافك مد رجليك مش علشان اجوز بنتي اتسجن واعيش ببصمة عار بس علشان اتفشخر”.

وأوضح كريم أبو اليزيد، محامي الاستئناف العالي مجلس الدولة، أنه ليس كل الغارمات تقوم الدولة بالافراج عنهم ومساعدتهم لأنه في حالة العودة لنفس الجريمة لا يتم اعتبارها غارمة بل خارج القانون واحتيالها عليه وتكمل فترة الحبس”.

برنامج “ FACE OFF” تقدمه سارة نخلة على شاشة “هي” يوميًا من السبت إلى الاثنين، وتستضيف خلاله عددًا من نجوم الفن، وتناقش القضايا المطروحة يوميًا بين الجمهور.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى