“فتاة المعادي” تتصدر تويتر.. والمتابعون يطالبون بتطبيق القصاص من المتهمين

“فتاة المعادي” تتصدر تويتر.. والمتابعون يطالبون بتطبيق القصاص من المتهمين

هاشتاج «فتاة المعادي» يتصدر تويتر

“مليون مرة نقول التحرش عقوبته لازم تبقا الإعدام!!”..‏ نجوم الفن يتعاطفون مع ضحية المعادى

كتبت:مروة بدار – بسمله علاء

بعد ساعات من نشر خبر مقتل وسحل «مريم» المعروفة ب«فتاة المعادي»، والقبض على المتهمين وقرار نيابة المعادي بحبسهما على ذمة التحقيقات، سادت حالة من الغضب الشديد وسط رواد مواقع التواصل الاجتماعي، وتصدر هشتاج «#فتاة_المعادي #حق_مريم_فين » موقع التغريدات القصيرة «تويتر».

انهالت التعليقات على موقع التواصل الاجتماعى المتضامنة معها وطالبت باعدام المتهمين، في الوقت الذي يتم تشييع جثامن «الضحية» من مسجد السيدة نفسية بالقاهرة ، وبعدها تدفن بمقابر الاسرة في بلبيس بالشرقية .

وكتبت إحدى المستخدمات للموقع تحت هاشتاج «#فتاة_المعادى»:‏مش بس ال ٣ شباب هم اللي قتلوها
كل اللي برر للتحرش قتلها
كل اللي ربط التحرش بلبس البنت قتلها
كل اللي أوجد عذر واحد للمتحرش قتلها
كل اللي ألقى باللوم على الضحية قتلها
كثفوا الجهود مش بس عشان تلاقوا القتلة التلاتة، كثفوا الجهود عشان تعاقبوا اللي سممو عقولهم وبرروا لهم.

وذكر اخر:”‏ماذا لو طبقوا شرع الله وجاءوا بالذئاب الذين ارتكبوا الجريمة وأعدموهم في ميدان عام ،،والله الذي لا إله غيره لن تجد حوادث كتلك الحادثة الا نادرا ولكنه تعمد في تفشي الجريمة في المجتمع ونشر الفجور،، رحمة الله عليها”.

كما ذكر ايضا في احد التغريدات:”‏لما تزرع وردة حلوة و تكبر و ريحتها تبقي حلوة و بعدين تحطها وسط زبالة كتير (اللي هو مجتمعنا) اكيد ريحة الزبالة الكتير هي اللي حتبقي غالبة للاسف و دي حتكون النتيجة, ربنا يرحمك يا مريم”.

ذكرت أيضا انجي علاء:”‏بطالب بإعدام الحيوانات اللي عملوا كده في مريم..كل بنت لازم تمشي حاسة بالأمان ومافيش اي مبرر لا لبس ولا شكل ولا اي حاجة للتحرش والسحل والجرايم البشعة دي..حسبي الله ونعم الوكيل منهم لله..مريم خلاص راحت لرب كريم رحيم..ربنا يصبر اهلها وينتقم من اللي قتلوها”.

وذكر أيضا كريم سعيد:” ‏ده حتى المشنقة في الدنيا متساويش شيء من عذاب الاخرة اللي هتشوفوه بأذن الله.. تخيلوا بس الخلود في جهنم شكله ايه:” وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا”.

وغرد ايضا الفنان محمد هنيدي قائلا:”‏البنت الجميلة دي اسمها مريم محمد كانت ماشيه في امان الله، جيه ٣ كائنات ماينفعش نقول عليهم حتى حيوانات مفترسة لاننا هنكون ظلمنا الحيوانات، وتحرشوا بيها ولما حاولت تبعد عنهم تسببوا في وفاتها،ربنا يرحمك ويصبر اهلك وياريت الكائنات دي يتم توقيع أقصي عقوبة عليها عشان يكونوا عبرة”، كما رد قائلا بعد القبض علي المتهمين قائلا:”‏المتهمين في قبضة العدالة في اقل من ٢٤ ساعة لازم يبقوا عبرة لكل شخص يفكر انه يعمل كدة “.

ونشرت الفنانة الشابة أسماء جلال تعليقا عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعى تويتر بشان ما تعرضت له ضحية المعادى والتى تم التحرش بها وقتلها.

و علقت اسماء قائلة :” ‏نفسي ييجي اليوم اللي تحصل فيه معجزةو كل حد اتأذى ياخذ بحقه ..بنفس الوجع و الالم و يكون ده العقاب الدنيوي “

و تابعت :” انا فخورة بكل بنت قوية عارفة تعيش في العالم ده برغم انه لا يصلح .. و انا اسفة ليكي يا مريم .. عمرنا ما هننساكي و هنفضل نحارب لحد ما نحبسهم كلهم”.

كما أن المذيعة رضوي الشربيني تتابع قضية مريم و نشرت صورتها علي تويتر كتبت:”‏مريم محمد، 25 سنة .. مخطوبة وبتجهز لفرحها … كانت ماشية في شارع 9 في المعادي، راجعه من الشغل…3 شباب حاولوا يسرقوها ويتحرشوا بيها…لكن معرفوش فداسوا عليها بالعربية موتوها،الله يرحمك يا مريم “.

و عندما تم الإعلان عن ظبط المتهمين أضافت :”‏الحمد لله…القبض على المتهمين بقتل فتاة المعادى”.

و كتب الداعية عبد الله رشدي: ‏حادثة ‎فتاة المعادي..جريمةٌ بحقٍّ وفِعلَةٌ شنعاء توضح ما وصلنا إليه من تَرَدٍّ خُلُقيٍّ وتنذر بسوء عاقبة نشر أعمال العنف في الفَنِّ،متضامنون مع أهل الفتاة ونرجو الله لها الرحمة والغفران، فمثل هذه الأفعال لا تبرير لها ولا يُقَبَلُ التهوين منها ولا يمكن التغاضي عن فُجْرِ فاعليها.
وكتبت رانيا يوسف عبر تويتر: “مليون مرة نقول التحرش عقوبته لازم تبقا الإعدام!!‏ مريم بنت مصرية لسه في عز شبابها وملابسها اعتقد لا تخدش حياء نظريات اللبس هوه السبب”.
وأضافت “مريم كانت ماشية في الشارع وراجعة من شغلها في المعادي، وفجأه لقت ثلاثة ما يسموا بالرجالة للأسف بيتحرشوا بيها لفظيا وبدأت محاولات التحرش جسديا، مريم حاولت تجري وتصد الذئاب البشرية عنها ولكن للأسف أثناء محاولاتها الحفاظ على نفسها وعدم الاستسلام ليهم ماتت تحت عجلات عربيتهم، مكتفوش بكده وبس لا دول سحلوها بالعربية، ‏ورموها في الشارع وهربوا”.

واختتمت “جريمه زي دي لسه بنفكر أن التحرش مش عقابه الإعدام ولسه فيه ناس بتبرر التحرش باللبس… كفايه كفايه كفايه #حق مريم فين”‬⁩.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى