عاجلفن

البلوجر محمد أوتاكا يكشف حقيقة أرباحه من يوتيوب وحصوله على 100 ألف في الشهر

كشف البلوجر محمد أوتاكا، حقيقة حصوله على أرباحه من السوشيال ميديا، موضحاً أنه في عام 2019 قدم فيديوهات كوميدية وكان يحصل على 100 أو 150 دولار من موقع يوتيوب في الشهر.

وتابع محمد أوتاكا، خلال مقابلة تلفزيونية في برنامج “تفاصيل” مع الإعلامية نهال طايل عبر فضائية “صدى البلد 2″، “في 2020 الناس بدأت تنساني ولقيت جريدة كاتبه أني باخد 100 ألف جنية في الشهر وده اللي لبست نفسي مصيبة لأني كدبت في الحتة دي وفعلاً أنا قولت كده علشان الناس بدأت تنساني وكنت عاوز أرجع للأضواء تاني، ومعظم البلوجر عايشين في إيجارات وبيمثلوا على الناس”.

وأشار “أوتاكا”، إلى أن الصحفي الذي أجرى معاه الحوار هو من اتفق معه على ذلك التريند، حيث يعاني من مشاكل كثيرة مع الضرائب منذ بداية عام 2023 حتى وقتنا الحالي، وقتانه على موقع يوتيوب تم غلقها من قبل أحد الأشخاص.

وأختتم “أوتاكا”، حديثه قائلاً: “اشتغلت سنة وشوية ومخدتش فلوس كتير واختفيت 4 سنين بسبب حالتي النفسية ومش بعمل حاجه غير فيديوهات على الإستوري بـ إنستجرام وده مش بيجيب فلوس، وموضوع الضرائب ده دمرني وندمت على كلامي اللي قولته، ولحد دلوقتي مجاش ليا أسد على التيك توك والموضوع كله في الـ 6 شهور الأخيرة جالي 25 ألف جنيه بس”.

https://www.facebook.com/share/v/Q3PLCrfJB5jtEyy8/

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى