ريهام سعيد بعد قرار عودة برنامجها :”امشي عدل يحتار عدوك فيك”

كتبت: بسملة علاء

وجهت الإعلامية ريهام سعيد رسالة طويلة إلى جمهورها بعد قرار المجلس الأعلى للإعلام بعودة برنامجها “صبايا الخير”، وذلك بعد قرار إيقافه بسبب حلقة صيد الثعالب التي أثارت الجدل.

 ونشرت ريهام سعيد عبر حسابها علي انستجرام صورة وكتبت: “على اد ما زعلت إني اتهاجمت واتجرحت كتير فرحت أوي أن ناس كتير بقت رحيمة بالحيوانات حتى لو مفترسة وخطر على البني آدم، أنا بعتذر على أي مشهد في إساءة لأي حد وخصوصا الناس المهتمه بالرفق بالحيوان، بعتذر إني تسببت في أي ألم لأي حد فيكم لكن لازم تكونوا متأكدين أنا اشتغلت واجتهدت وتعبت لمدة ١٨ سنة وأكيد مش محتاجة أي شهرة ولا مشاهدة، الهدف الوحيد هو تقديم محتوى محترم صادق ومفيد”.

تابعت: “كنت عايزة أسلط الضوء على مهنة الصيد اللي موجودة في كل أنحاء العالم بمميزاتها وعيوبها حبيت أقدم الحقيقة وأزود معلومة جديدة لأن هي دي نيتي بس أنا مش بشتغل في مهنة الصيد ولا بمارسها لكن هي موجودة، أي اتهامات انا هرد عليها الحلقة الجاية لكن المهم دلوقتي أن محدش يزعل مني لأن أكيد كل الي اتقال ده مش حقيقة، أنا عايزة أعيش في سلام وكفاية مشاكل، نفسي اللي بيهاجموا وعمرهم ما اتفرجوا على البرنامج يبتدوا يتابعوا يمكن تشوفوا أد إيه بنتعب وأد إيه حريصين أن إحنا نقدم أحسن حاجة”.

 

و أضافت: “أنا اسفه مرة تانية والمرة اللي جاية هحط في الاعتبار أن ساعات الحقيقة ممكن تجرح بس طلب اخير لما تلاقوا غلط انصحوا و صلحوا و ماتجرحوش لان اكيد الي رحيم بالحيوان هايكون اكيد رحيم بالبني ادم الي هو ربنا حطه في اعلي مرتبه .
و تابعت: “انا انسانه و اكيد الحكم عليه انا و عيلتي بالاعدام كل شويه مش عدل خصوصا ان طول الوقت في سوء تفاهم و لكن بيكبر نتيجه المشاهده العاليه ،تعرض لهجوم و اساءه رهيبه من غير ما حد حتي يعمل اعتبار لاولادي او امي ، من دلوقتي لازم نفهم اد ايه احنا بنتشاف و لازم نكون اد المسؤليه و حتي لو لينا اعداء متربصين”.
و اختتمت:” امشي عدل يحتار عدوك فيك . وعد مش هانغلط تاني سامحوني”.

يذكر أن طارق سعدة، نقيب الاعلاميين، كان قد أصدر قرارا بمنع ظهور الإعلامية ريهام سعيد مقدمة برنامج “صبايا الخير” على قناة “النهار” على أي وسيلة إعلامية.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى